نوعی دیگر از جنگ اما بدون توپ و تانک و خونریزی ولی بسیار شدید بر اساس خلاقیت، هوش با جنبه هایی از شوخی و بامزگی در میان شرکت های بزرگ در جریان است. این جنگ، جنگ تبلیغاتی نام دارد که در این نوشته به نمونه هایی از آن اشاره خواهم کرد :
نیکون در برابر لومیکس
نیکون ( Nikon تلفظ صحیح : نایکان ) : شرکت تولیدی دوربین های عکاسی دیجیتالی نیکون در تبلیغ محصول جدید خود با امکان تشخیص چهره به صورت خودکار، از این تبلیغ استفاده کرده است :
"نیکون - تمرکز بر چهره" مهم نیست چهره ی ارواح باشد یا انسان، اسکلت، یا آدم های فضول... نیکون همه را تشخیص می دهد.
لومیکس ( Lumix ) : رقیب نیکون، تبلیغ زیر را با این موضوع منتشر کرده است : لومیکس صورت هایی را که هنوز به دنیا نیامده اند را هم تشخیص می دهد
کوکا کولا در برابر پپسی
این دو غول تولید کننده ی نوشیدنی های بدون الکل، همیشه در حال رقابت و جنگ تبلیغاتی علیه یکدیگر بوده اند. گاهی این تقابل به مسخره کردن شرکت و محصولات دیگری هم کشیده شده است.
پپسی : کوکاکولا طبقه دوم این ساختمان را برای دفتر بازاریابی و فروش محصولات خود خریده است و در مقابل آن تابلویی با عبارت : "کوکاکولا، در طبقه دوم" را برای راهنمایی مراجعه کنندگان نصب کرده است. چند روز بعد، پپسی، تابلویی را در کنار تابلوی کوکاکولا نصب می کند با این عنوان : "پپسی، همه جا"
حتی طوفان و برف هم نمی تواند مانع از خریدن پپسی توسط مردم شود
به نظر می آید که نی هم دلش نمی خواهد وارد قوطی کوکاکولا شود!
کوکاکولا
راننده پپسی در حال نوشیدن کوکاکولا است
بی ام و در برابر آئوودی در برابر سوبارو
این یکی یک جنگ تبلیغاتی کلاسیک و خیلی جالب است. بی ام و جنگ را شروع می کند :
بی ام و : تبریک به آئوودی بخاطر بردن عنوان اتومبیل سال 2006 آفریقای جنوبی، از طرف برنده عنوان اتوموبیل سال 2006 جهان
آئوودی پاسخ می دهد :
تبریک به بی ام و، به خاطر بردن عنوان اتومبیل سال 2006 جهان از طرف برنده 6 دور متوالی مسابقات اتومبیلرانی 24 ساعته "لومان" از سال 2000 تا 2006
سوبارو هم برای اینکه چیزی گفته باشد :
آفرین به آئوودی و بی او و برای برنده شدن در مسابقات زیبایی، از طرف برنده بین المللی موتور سال 2006